Twee portretten uit 1914 van krijgsgevangenen uit een Franse Kolonie die meevochten tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bijzonder vanwege een ‘vergeten stuk geschiedenis’ rond deze oorlog en het kolonialisme.
Hoogstwaarschijnlijk is de keizer aan deze portretten gekomen door de schilder van de portretten zelf: Ernst Vollbehr. Vollbehr is in 1920 ook nog op bezoek geweest bij Wilhelm in Doorn.
Een van de portretten hing in Wilhelm zijn hoofdkwartier in Spa. Het is dus mogelijk dat deze vanuit Spa meegenomen zijn naar Huis Doorn. In Doorn heeft in ieder geval een van de twee portretten ook in een dienstkamer, later de zilverpoetskamer, gehangen.
De portretten belichten een onbekende kant van de Eerste Wereldoorlog, namelijk dat veel soldaten uit de koloniën meeevochten. Tot op de dag van vandaag is hier weinig aandacht voor en worden ze niet vermeld op oorlogsmonumenten.
Dit is schrijnend, wetende dat er alleen al 30.000 van de 134.000 Franse tirailleurs zijn omgekomen en overlevenden vaak verminkt en/of getekend waren door trauma’s.
Een van de mannen was achttien jaar oud toen hij bezweek in gevangenschap in december 1914 in Darmstadt.
Vlak nadat de twee mannen gevangen genomen waren zijn zij geschilderd door de kunstenaar. Wat er uiteindelijk met de twee mannen is gebeurd is niet bekend, behalve dat zij naar een interneringskamp zijn gebracht. En niet, zoals altijd is gedacht, naar de dierentuin in Berlijn waar zij ‘tentoongesteld’ zouden worden.
Er is ook een foto van hen bekend waar zij beiden te zien zijn in Darmstadt.
Van een van de mannen is bekend dat hij niet Senegalees was maar afkomstig uit Mali.
Ernst Vollbehr was een Duitse schilder die de eerste drie decennia van de twintigste eeuw op expedities naar Afrika ging om de schoonheid van de verloren koloniën vast te leggen.
Vollbehr schilderde Afrika romantisch af en toonde een Afrika dat nooit daadwerkelijk heeft bestaan maar met name bestond in de fantasieën van Europeanen over Afrika en de ‘ander.’
Zelf zag hij zichzelf als een schilder die documenteerde wat er op specifieke momenten gebeurde.
Het was zijn persoonlijke missie om ‘’dieses wilde, furchtbare und schöne Land, das uns so viel Blut gekostet hat’’ vast te leggen en met name aan de Duitse jeugd te laten zien. Hij schilderde vooral portretten, landschappen en oorspronkelijke volkeren.
Vervaardiger: E. Vollbehr
Datum: 18 oktober 1914
Materiaal: papier, karton, aquarelverf, eikenhouten lijst en glas.
Achterkant:
Op dit portret staat met potlood geschreven; ‘Ein gefangener Senegal Schütze vor dem Abtransport zum Berliner Zoo.’
Op dit portret staat met potlood geschreven; ‘Ein gefangener Senegal Schütze vor dem Abtransport zum Berliner Zoo.’