Dit zesdelige kamerscherm is voorzien van een wandpaneel dat beschilderd is naar Chinese voorbeelden. De maker van deze beschildering is G. Footman en signeerde het meerdere keren. Alhoewel de voorstelling Chinees is, is het kamerscherm in Engeland gemaakt.
Het is niet bekend wanneer dit kamerscherm in de Pruisische paleizen terecht is gekomen. Keizer Wilhelm II gebruikte dit scherm in zijn privé kamers van het Berliner Stadtschloss. Het heeft echter nooit in Huis Doorn gestaan, wellicht vanwege de grootte.
Kamerschermen werden in de achtste eeuw geïntroduceerd vanuit China naar Japan en Korea.
In China diende het kamerscherm met name als ceremoniële achtergrond voor een belangrijk persoon zoals een staatshoofd en heer des huizes. De kamerschermen waren stevig en zwaar en beschermden zo ook tegen de wind. Vandaar ook hun naam ‘windscherm’ of letterlijk ‘bescherming van de wind.’
Kamerschermen zorgden ook voor privacy, bijvoorbeeld als omkleedscherm voor dames.
De liefde voor de natuur is een terugkerend thema op kamerschermen, vaak worden vogels of bergen afgebeeld of de vier seizoenen. De Chinese kamerschermen waren van zijde die op stevige houten lijsten was geplakt
Europeanen ontwikkelden hun eigen versies van kamerschermen met verschillende materialen zoals zijde, hout en leer.
Dit kamerscherm toont aan hoe Wilhelm II onder de indruk moet zijn geweest door Aziatische kunst vanwege de Chinese voorstelling op een Engels kamerscherm.
In Huis Doorn werd het kamerscherm vaak gebruikt om privacy redenen. Veel kamerschermen stonden in de badkamer en slaapkamer.
Vervaardiger: G. Footman (schilder)
Datum: 1766
Materiaal: leer, verguld, in kleur geverfd, op verguld houten frame