De 12 apostellepels zijn mini kunstwerken op zich. In de steel zit een nis met een tronende Maria met kind. Het uiteinde van de steel heeft een kroonvorm. De scheprand is gedecoreerd met tekst en een figuur van een man.
De lepels liggen in een rechthoekige doos met twee sluitingen. Van binnen heeft de doos een bordeauxrode stof en van de buitenzijde bruin leer.
De lepels komen uit Bergen, een stad in Noorwegen. Waarschijnlijk is Wilhelm II aan deze lepels is gekomen tijdens zijn jaarlijkse reis naar Noorwegen, genaamd de Nordlandreise. In de fotocollectie van Museum Huis Doorn zijn foto’s te vinden waarop het schip de Hohenzollern te zien is in de haven van Bergen.
Interesse voor Noorwegen
Deze lepels tonen de interesse aan die Wilhelm had voor Noorwegen, door zijn reizen was hij was daar een van de invloedrijkste bezoekers.
'Immer Reisefertig'
Vanaf 1889 maakte Wilhelm jaarlijks in juli een reis langs de Noorse fjorden richting de Noord-Kaap. Door de vele reizen kreeg de keizer de bijnaam Wilhelm Immer Reisefertig in de volksmond.
Zelfs in juli 1914 ging Wilhelm ondanks de groeiende oorlogsdreigingen met zijn schip richting Noorwegen. Deze reis werd hem achteraf kwalijk genomen, het was ook zijn laatste reis in vredestijd.
Diplomatieke relaties
De reizen hadden ook een officieel tintje en brachten diplomatieke relaties tot stand door verschillende staatslieden en vorsten te ontmoeten. De reizen toonden de macht van de Keizerlijke Marine.
Daarnaast reisde er ook Duitse pers mee. De foto’s zorgden ervoor dat verwantschap met het noorden onder de Duitsers werd aangewakkerd. Dit kwam ook door de overeenkomsten tussen de culturen.
Gymnastiek
De foto’s geven ook een informeler beeld van de keizerlijke bezigheden tijdens zo'n reis, namelijk hoe er aan boord gymnastiek werd uitgevoerd en hoe er aan wal een picknick was.
Marius Hammer
Marius Hammer was een Noorse zilversmid, goudsmid en metaalbewerker die studeerde in Hamburg en Berlijn. Hij was de zoon van Lauritz Hammer, eveneens een goudsmid. In 1871 opende hij zijn eigen werkplaats in Bergen, Noorwegen waar hij zich richtte op het maken van servies, sieraden en bestek. Ongeveer vanaf 1880 specialiseerde hij zich in traditionele Noorse kunst, zowel als plique-à-jour emaillewerk. Zijn werk werd in grote hoeveelheden geëxporteerd, ook voor de toeristenmarkt. Hammer bleef actief als hoofd van een van de grootste zilversmederijen in Noorwegen tot aan zijn pensioen in 1915. Tot 1930 bleef zijn bedrijf actief onder zijn twee zonen Torolf en Max.
Appostellepels in doos
Vervaardiger: M. Hammer
Datum: Onbekend (Zou tussen 1889-1914 kunnen zijn omdat toen de Nordlandreise plaatsvonden)
Materiaal: Stof, metaal, zilver, goud & emaillen